Rosengårds ungdomar

Hej!

Igår så kunde vi läsa detta i tidningen. Just denna skola har mamma jobbat på i 30år. Det är där jag är ihop med mamma när jag jobbar på torsdagar. (Vi är på lågstadiet). Jag har ju mött många av högstadie eleverna eftersom mamma har sitt klassrum nära matsalen och deras NO salar. Det finns MÅNGA underbara elever. De hjälper ALLTID att hålla upp dörrarna och sköter sig utmärkt. Så det som artiklen handlar om är ett fåtal elever, det e lätt att dömma ALLA elever som går på skolan. 
Det e väl fenomenet att de som hörs mest får mest...så de tysta skötsamma får inte den uppmärksamhet som de faktist förtjänar. 

Visst finns det busar och hormon fyllda ungdomar på skolan som inte är mönster elever men det finns överallt. Det som är lite speciellt för skolorna som ligger på Rosengård är att många elever har taramatiska upplevelser med sig i bagaget. Vissa har sett mamma, pappa eller släktingar skjutas ihjäl, de har upplevt bomber och oroligheter i sina länder. Om inte barnen själva upplevt detta så har många av deras föräldrar gjort det och det påverkar även barnen.  

När jag var uppe i Stockholm i november så träffade jag och Caisa på 2st personer och började prata med de. Då kom vi in på ämnet Rosengård som de hade hört/läst så mycket om i media. Bilden av Rosengård är väldigt snevriden. Där oroligheterna har varit är en liten del av stadsdelen och innefattar inte alla som bor där som man kan tro när man läser om dom i media.  

När det gäller eleverna i denna stadsdelen så behöver de många vuxna runt sig. Tyvärr så är det just här som man gör sina besparingar. Jag tror ju att om man hade sattsat på barn och ungdomar så hade man sparat pengarna på långsikt . Men tyvärr så tänkter inte våra kära politiker så..utan de tänker bara på sina mandat perioder. 

Nu så ska jag göra lite lunch till mamma innan hon ska få skön arom massage.
Ha en bra dag! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0